Tweede week in Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Marissa Franken - WaarBenJij.nu Tweede week in Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Marissa Franken - WaarBenJij.nu

Tweede week in Rome

Blijf op de hoogte en volg Marissa

07 Mei 2018 | Italië, Rome

Beste lezers,

Er is weer een week voorbijgegaan. Het fijne weer is over en daarvoor in de plaats hebben we nu Hollands weer teruggekregen. En jullie Italiaans weer, zo te horen. We hebben een goede en bijzondere week achter de rug. Afgelopen week hebben we weer op eigen initiatief broodjes gezond met een Bijbeltekst uitgedeeld aan daklozen op straat. We merken dat dit erg goed ontvangen wordt en dat ze zowel het broodje als de Bijbeltekst hartelijk aannemen. Verder hebben we weer deelgenomen aan allerlei activiteiten van de gemeenschap Sant’Egidio, hebben we thuis gebeden voor de stad, voor de kwetsbaren en mensen uit onze nabije omgeving uit Nederland.

Afgelopen dinsdag was een erg bijzondere en drukke dag. We werden s’ochtends verwacht bij een soort klooster, waar Ierse seminaristen opgeleid worden. Daar zou, later op de dag, een uitgebreide lunch plaatsvinden voor zo’n 400 daklozen. Er waren erg veel vrijwilligers, want het was een vrije dag in Rome, de dag van de arbeid. Heel bijzonder hoe mensen dan hun dag indelen, door er te zijn voor de ander. Voor de lunch begon hadden we met zowel de vrijwilligers als de daklozen een miss, verzorgd door de Ierse seminaristen en dat was een bijzondere ervaring. Heel anders dan dat we gewend zijn, met veel symboliek.

Daarna werden we ingedeeld bij een tafel met zo’n tien daklozen en stonden we in de bediening. We konden de aanwezigen bedienen van drie gangen, eerst pasta, dan vlees en salade en tenslotte werd er een dessert geserveerd. Dit was echt een feestmaaltijd voor de mensen en ze genoten er zichtbaar van. Bijzonder om er deze dag voor hen te zijn, ook al is over het algemeen moeilijk om een gesprekje te hebben, vanwege de taal.

Hierna gingen we naar onze accommodatie, want we kregen bezoek uit Nederland. Het zusje van Jacko, Martina, was met een vriendin in Rome voor een Citytrip. We hebben samen gegeten waarna we naar de Sint Pieter gingen om alle vier mee te helpen met voedsel uitdelen aan de daklozen daar. Heel bijzonder om dit samen met hen te doen.
Verder hebben we meegeholpen in een groot daklozencentrum waar zo’n 800 mensen per dag komen eten en hebben we afgelopen zondag een dienst bijgewoond speciaal voor geestelijk en lichamelijk beperkte ’amigos’ en ouderen uit een buitenwijk. Dit was ook heel erg bijzonder en hartverwarmend.

Onze laatste week gaat weer in en er staat weer van alles op het programma. We hopen jullie volgende week weer bij te praten. Goede en gezegende week voor iedereen!

Groetjes, Marissa & Jacko